In het voorjaar van 2016 heeft onze collega, Annelies van der Linde, als afstudeerscriptie een onderzoek gedaan naar de actuele ontwikkelingen in het vakgebied kwaliteitsmanagement en de betekenis daarvan voor de rol van de kwaliteitsmanager. In deze blog kun je er meer over lezen.
Wat is kwaliteit en wat is kwaliteitsmanagement?
Eigenlijk kun je stellen dat kwaliteit de mate is, waarin de hoedanigheden van een product, proces, dienst of organisatie de klant een goed gevoel geven. Onder kwaliteitsmanagement valt alles wat te maken heeft met kwaliteit.
Er zijn verschillende ontwikkelingen in kwaliteitsmanagement. De ontwikkeling van bestaande conventionele structuren en processen die als uitgangspunt worden genomen naar samen werken aan kwaliteit in de organisatie over de grenzen van de organisatie heen. Er is hierbij sprake van de derde generatie kwaliteitsmanagement. Voor organisaties betekent dit: gedeelde waarden, algemeen geleefde ethiek, gedeelde doelen en vooral de wil en de vaardigheid om dilemma’s aan te pakken. Een belangrijke vraag daarbij is ook: hoe moet je als organisatie omgaan met de nieuwe verwachtingen van meerdere stakeholders?
Niet alleen vanuit de nieuwe ISO 9001:2015 norm is het noodzakelijk dat organisaties en kwaliteitsmanagers zich bewust zijn van deze ontwikkelingen. Kwaliteitsmanagement zorgt ook juist voor een organisatie die goed scoort op het gebied van klanttevredenheid. Hiermee kan de organisatie blijven aansluiten op de veranderende eisen en wensen van de klant en uiteindelijk met goed kwaliteitsmanagement zorgen voor concurrentievoordeel! Helaas zijn nog lang niet alle organisaties zover.
Voor de kwaliteitsmanager nieuwe stijl (3.0) betekent dit een nieuwe rol met andere managementkennis en – vaardigheden. Hierbij valt te denken aan: excellente beinvloedingsvaardigheden, multiculturele vaardigheden en vaardigheden op het gebied van onderhandelen, communicatie en commitment bouwen. Een mooie uitdaging!
De KAM Coördinator opleiding van V-Kam Education speelt in op deze nieuwe rol.
Meer weten over onze KAM Coördinator opleiding of inschrijven voor de Dag van de KAM coördinator op 30 juni 2017 om je kennis bij te spijkeren?