Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt, om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit?
#12 QHSE-professional van de toekomst
Dennis Rook is KAM-coördinator bij Zalsman Drukkerij in Zwolle. Hij vertelt hoe hij zijn werk ziet, waar kansen liggen én hoe hij de toekomst ziet.
#11 QHSE-professional van de toekomst
“Wanneer je één iemand verantwoordelijk maakt voor KAM-zaken, dan gaat diegene er ook voor zorgen dat er echt iets gebeurt” – QHSE-professional Astrid Start
#4 ‘QHSE-professional in crisistijd’
“Je weet niet precies waar die stip op de horizon zit, maar het glas is halfvol” – QHSE-professional Tessa Nijsen
Tessa werkt als KAM-coördinator bij Wildlands Adventure Zoo in Emmen. Dat brengt nu, met de coronacrisis, nieuwe uitdagingen met zich mee. “Het effect is natuurlijk groot. We hebben een dierenpark – en hebben zoals veel andere bedrijven – te maken met het feit dat we voor de derde keer onze deuren moeten sluiten. Je bent niet direct iets wat primair nodig is, maar je kunt mensen wel iets bieden in tijden waarin er weinig kan. Het behelst veel van mijn functie en de tijd die ik heb om daar wat mee te doen.”
#3 ‘QHSE-professional in tijden van crisis’
Olaf Blaauw. “Vaak moet er eerst iets gebeuren, wil men van gedrag veranderen.”
Olaf werkt als adviseur Kwaliteit bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier voor de afdeling waterketen. Dat brengt nu, met de coronacrisis, nieuwe uitdagingen met zich mee. “Dit jaar hebben wij er – mede door de vergrijzing binnen ons bedrijf – veel nieuwe medewerkers bijgekregen. Dat vind ik de grootste uitdaging: hoe neem je nieuwe medewerkers mee in dat hele KAM-systeem? Iedereen stelt zichzelf voor op intranet, we hebben een opleidingscoördinator die de nieuwe medewerkers voorziet van een Arbo-introductie en de nodige inentingen. We zijn er hard mee bezig, maar de begeleiding van nieuwe medewerkers op het gebied van KAM, dat is wel echt een uitdaging. Daar moeten we iets goeds voor bedenken, om dat te kunnen borgen.”
#10 ‘QHSE-professional van de toekomst’
Hermanda Janssen. “Niet enkel en alleen maar werkinstructies opvolgen, maar het lef hebben om zelf na te denken.”
Hermanda werkt als KAM-adviseur bij Baas B.V., een aannemer in zowel ondergrondse als bovengrondse infastructuur, netwerken en inpandige installaties. Baas B.V. beschikt over een KAM-afdeling van negen personen, vijf daarvan zijn als adviseur verbonden aan een eigen regio. “Natuurlijk hebben we onderling contact. Hoe doen we het, liggen we op één lijn? We zijn alle vijf verschillend en hebben allemaal onze sterke punten: daar vullen wij elkaar op aan.” Een bedrijf zonder KAM-coördinator? Dat kan niet, volgens Hermanda. “Een KAM-coördinator staat naast de operatie. Hij of zij is onafhankelijk, de brug tussen binnen en buiten, én andersom. Een echte spin in het web. Dat is heel waardevol.”
#9 ‘QHSE-professional van de toekomst’
Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Deze maand aan het woord: Luuk Willemsen. “Het werk van een KAM-coördinator is nooit saai.”
Luuk werkt als KAM-coördinator bij Broekman Logistics en richt zich voornamelijk op het vervoer over zee. “Twee terminals – bij elkaar misschien wel 40 hectare groot – ga ik in mijn eentje niet veilig maken. Dat moeten we met zijn allen doen: van de mensen op kantoor tot aan de werknemers die bij ons buiten het werk uitvoeren. In de haven van Rotterdam is de mentaliteit hard werken en niet zeuren.” Hoe Luuk er dan toch voor zorgt dat zijn rol als KAM door iedereen wordt geaccepteerd? “Door simpelweg mijn waardering te uiten en de mensen te laten weten dat hun mening ertoe doet. Zo creëer je een wisselwerking. Dan komen de mensen voortaan ook naar jou toe, om opvallende of onveilige zaken aan te kaarten.”
#2 ‘QHSE-professional in tijden van crisis’
Tijdens de coronacrisis doen we het net even anders en spreken we met ‘oud deelnemers’ op afstand: hoe gaan zij om met de crisis, hoe beïnvloedt het hun werk als KAM? Deze maand aan het woord: Rutger Werkhoven. “Iedereen zo goed en tijdig mogelijk informeren, dat was mijn grootste uitdaging.”
Rutger werkt als KAM-coördinator voor facilitaire dienstverlener NIVO. Het bedrijf levert schoonmaakdiensten, specialistische reiniging van bedrijfspanden, maar doet ook aan calimiteitenreiniging. Dat brengt nu, met de coronacrisis, nieuwe uitdagingen met zich mee. “Vanuit mijn rol als KAM heb ik ervoor moeten zorgen dat wij onze medewerkers blijven informeren: hoe kunnen zij veilig en gezond hun werkzaamheden blijven uitvoeren. De grootste uitdaging in het begin was dan ook het dagelijks inspelen op de ontwikkelingen die er plaatsvonden en de richtlijnen die ons werden opgelegd. Dat zorgde soms voor een ietwat onzekere situatie.”
#1 ‘QHSE-professional in tijden van crisis’
Tijdens de coronacrisis doen we het net even anders en spreken we met ‘oud deelnemers’ op afstand: hoe gaan zij om met de crisis, hoe beïnvloedt het hun werk als KAM? Deze maand aan het woord: Rianne Roijers. “We hebben een coronateam opgezet.”
Rianne werkt als KAM-coördinator voor Koninklijke van Twist. Een groot bedrijf dat onder andere noodstroomaggregaten levert. Dat brengt nu, met de coronacrisis, nieuwe risico’s met zich mee. “Wij hebben natuurlijk wel een vitaal beroep: denk bijvoorbeeld aan de noodstroomaggregaten in ziekenhuizen. Ik snap dat sommige collega’s zich een beetje opgelaten voelen, om dan naar een risicolocatie te moeten waar mogelijk coronabesmettingen zijn. Toch moet het werk gewoon doorgaan. De noodstroomaggregaat is zeker nu, heel belangrijk!”
#8 ‘QHSE-professional van de toekomst’
In maart aan het woord: Rutger Werkhoven. “Als KAM ben je vaak een einzelgänger.”
Rutger werkt als KAM-coördinator bij Schoonmaakbedrijf NIVO, een facilitaire dienstverlener. “We hebben verschillende vestigingen verspreid over Noordoost-Nederland. Ik ben hier zelfstandig werkzaam als KAM-coördinator, dat betekent dat ik in mijn eentje alle zaken met betrekking tot Kwaliteit, Arbo en Milieu onder mijn hoede heb.” Volgens Rutger is een QHSE-professional de sparringpartner voor de gehele organisatie. Van directie tot aan de werkvloer. En dat gaat niet zonder risico’s en kansen.
#7 ‘QHSE-professional van de toekomst’
In februari aan het woord: Rianne Roijers. “Procedures of lange documenten? Dat gaat niemand lezen.”
Rianne werkt sinds een halfjaar als KAM-coördinator bij het Koninklijke van Twist. “De KAM-afdeling? Dat is me, myself and I. Maar in België doe ik het samen met een collega. Eén keer in de twee weken probeer ik naar Aartselaar (vlak onder Antwerpen) toe te gaan.” Daar is een KAM-collega ook hard nodig. “België heeft met bepaalde onderwerpen een hele andere regelgeving, dus dan is het fijn om samen te sparren.”
#6 ‘QHSE-professional van de toekomst’
In januari aan het woord: Marcel Sparidans. “De functie is intermediair, dat zal het altijd blijven.”
Marcel werkt als KAM-coördinator en veiligheidskundige voor Waterschap Vallei en Veluwe. Dit doet hij niet alleen, het bedrijf beschikt over een complete KAM-afdeling, bestaande uit zeven personen. Twee Kwaliteit-beleidsmedewerkers, vier veiligheidsdeskundigen (drie MVK en één HVK) en een opleidingscoördinator. Zo’n groot team heeft volgens Marcel z’n voor- en nadelen.
#5 ‘QHSE-professional van de toekomst’
In december aan het woord: Olaf Blaauw. ‘Ik denk dat we steeds assertiever moeten zijn.’
Olaf werkt als adviseur Kwaliteit bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier voor de afdeling waterketen. Hij doet dit samen met drie andere collega’s: specialisten die naast hun functie nog een rol hebben als KAM-coördinator. Voor Olaf is een KAM-coördinator meer de aanjager: “We zijn een afdeling van honderd man. We hebben teamleiders, monteurs en operators hard nodig om te voldoen aan onze kwaliteitsnormen. We doen het als een team. Aanjagen, overtuigen en risico’s inschatten, dat is echt de functie van een QHSE professional.”
#4 ‘QHSE-professional van de toekomst’
In november is aan het woord: Hanneke Lutters. ‘Het is een veranderingsproces. Het moeilijkste wat er is, dus ook bij de mens.’
Hanneke werkt sinds mei 2018 als KAM-coördinator bij Voskamp Beveiligingstechniek en is verantwoordelijk voor de vijf verschillende vestigingen in het land. Volgens Hanneke is een QHSE-professional iemand die centraal staat binnen de organisatie en buiten het werkvlak van de medewerker om kijkt. “Een KAM kijkt net iets verder naar de kruisverbanden met andere afdelingen en zorgt daarmee ook voor de kwaliteit in het algemeen. Medewerkers zien mij als vraagbaak en sparringpartner, alleen maar positief.”
#3 ‘QHSE-professional van de toekomst’
In oktober is aan het woord: Niels de Jonge. “In de toekomst ben je er als KAM-coördinator vooral om advies te geven aan de directie.”
Niels is sinds 2014 werkzaam als KAM-coördinator bij HEBO Maritiem Service. Daarnaast is hij werkzaam op de HR-afdeling van het bedrijf: hij is medeverantwoordelijk voor opleiding en training binnen de organisatie. “Als KAM ben ik een afdeling op mezelf. Het bedrijf heeft ruim honderd werknemers, dus mijn positie is vrij druk. Ik zie genoeg kansen voor een KAM-coördinator.
#2 ‘QHSE-professional van de toekomst’
In september is aan het woord: Tessa Nijsen. “Je moet je altijd blijven ontwikkelen als KAM- coördinator.”
#1 ‘QHSE-professional van de toekomst’
In juli is aan het woord: Martijn van de West: “Een KAM-coördinator wordt steeds meer gezien als sparringpartner.”
Martijn werkt sinds februari 2018 als QA/milieu-specialist bij Avebe in Gasselternijveen. “Waar de functie van een QHSE voorheen vaak een neventaak was van iemand, is het steeds meer een echte specialist geworden. We gaan de diepte in en hebben specialistische kennis nodig over zaken waarvan we zelf misschien geen idee hebben. We worden dus afhankelijk van specialisten buiten de deur. Dat je als KAM-coördinator ergens verbeteringen signaleert, is één ding. Maar dat je er vervolgens ook alles voor doet om de mensen om de tafel te krijgen en als een soort projectleider de taken uitzet, dat is waar het om draait. Dat we nog meer de verbinding gaan zoeken met allerlei afdelingen en de KAM-coördinator uiteindelijk steeds meer gezien wordt als een sparringpartner.”
*QHSE staat voor Quality, Health, Safety and Environment. De engelse term voor KAM (kwaliteit, arbo en milieu).