Elk jaar krijgen meer dan 200.000 Nederlanders een ongeluk op het werk. Op zo’n moment is het belangrijk dat er een collega is om eerste hulp te verlenen.
Als werkgever ben je ook wettelijk verplicht om een of meerdere werknemers als BHV’er aan te stellen. BHV is dus simpelweg verplicht. Maar wat moet je precíes regelen?
BHV is verplicht volgens de wet
Elk bedrijf met één of meerdere medewerkers is verplicht om een bedrijfshulpverlener te hebben. In kleine bedrijven kan een werkgever ook zélf de BHV’er zijn. De Arbeidsomstandighedenwet zegt het volgende over bedrijfshulpverlening:
1. De werkgever heeft een of meerdere werknemers nodig die hem helpen als bedrijfshulpverlener.
2. Die hulp bestaat sowieso uit:
- Het verlenen van eerste hulp bij ongevallen;
- Het beperken en bestrijden van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen;
- Het alarmeren en evacueren van werknemers en andere personen in de organisatie tijdens een noodsituatie.
3. De bedrijfshulpverleners hebben een goede opleiding gevolgd, zijn met voldoende mensen en zó georganiseerd dat zij de bovengenoemde taken kunnen uitvoeren.
Kortweg betekent dit dat elke werkgever in Nederland verplicht is om één of meerdere goed opgeleide bedrijfshulpverlener(s) te hebben.
De bedrijfshulpverlener moet in elk geval drie taken beheersen: eerste hulp verlenen, ingrijpen als er brand uitbreekt of een ongeval plaatsvindt én de locatie ontruimen in geval van nood.
Waarom is het zo belangrijk dat je BHV op orde is?
Een BHV’er kan het leven van een collega in nood redden. Je BHV goed op orde hebben doe je dus in de eerste plaats voor de veiligheid van jouw mensen.
Blijkt dat je geen goed opgeleide BHV’ers in dienst hebt of dat het er te weinig zijn? Dan kun je een boete krijgen van de Nederlandse Arbeidsinspectie. Des te meer reden om ervoor te zorgen dat je BHV-beleid goed op orde is!
Hoeveel BHV’ers moet je aanstellen?
Oké, een BHV’er is dus verplicht. Maar hoe weet je hoeveel BHV’ers je moet aanstellen? Dit is een ietwat grijs gebied als je kijkt naar de Arbeidsomstandighedenwet. Er is bijvoorbeeld geen standaardverhouding tussen het aantal BHV’ers en de grootte van het bedrijf.
Veel belangrijker is het om te kijken naar het soort bedrijf, het type werkzaamheden en de mogelijke gevaren. Juist daarom is het zo belangrijk om een Risico- Evaluatie en Inventarisatie (RI&E) te maken. Zo kun je gevaren en risico’s overzichtelijk in kaart brengen en kun je makkelijker berekenen hoeveel BHV’ers je nodig hebt.
TIP!
Kijk kritisch naar de werk- en verlofdagen van je BHV’ers: hoeveel werken er parttime en op welke dagen? Zijn ze niet tegelijkertijd met verlof? Op welke afdelingen en locaties werken ze? Probeer voor zoveel mogelijk ‘spreiding’ te zorgen zodat je altijd voldoende BHV’ers beschikbaar hebt.
Is een BHV-cursus verplicht?
Elke BHV’er moet in het bezit zijn van een geldig certificaat. Dit certificaat krijg je door een BHV basis cursus (1 dg) te volgen. Het certificaat is één jaar na ontvangst geldig.
Is het BHV-certificaat verlopen? Dan is de BHV’er officieel gezien geen bedrijfshulpverlener meer, en kun je hem/haar dus niet meetellen in de BHV-organisatie. Daarom is het belangrijk dat je het certificaat jaarlijks verlengd met behulp van de BHV herhaling cursus.
Heeft het ‘hoofd BHV’ een aparte opleiding nodig?
Heb je veel medewerkers die als BHV’er werken? Dan is het raadzaam om een ‘hoofd BHV’ aan te stellen. Het hoofd BHV vertaalt het ARBO-beleid naar concrete maatregelen en heeft de beleidsmatige zorg voor de bedrijfshulpverlening.
Om hoofd BHV te worden kun je een Hoofd BHV opleiding volgen. Deze opleiding biedt alle kennis op het gebied van wet- en regelgeving én het voorbereiden, implementeren en in stand houden van een bedrijfshulpverleningsbeleid.
Heb je interesse in een van onze BHV-opleidingen voor jezelf óf een van je medewerkers? Leuk! Klik hieronder op de cursus waar je meer over wilt weten.