KAM: Kwaliteit, Arbo en Milieu
De inhoud van dit blog is gecheckt door trainer Ilse Jansen
KAM staat voor Kwaliteit, Arbo en Milieu. Met deze drie onderdelen houdt een KAM-coördinator zich bezig op de werkvloer. Maar waarom is dat belangrijk? En wat doe je precies als je je met KAM bezighoudt? Dat leggen we je hieronder graag uit.
Wat is KAM?
Zoals gezegd staat KAM voor Kwaliteit, Arbo en Milieu. Elk bedrijf moet hier rekening mee houden. Alles rondom KAM ligt vast in het KAM-beleid en wordt bijgehouden in het KAM-managementsysteem. Dit systeem geeft inzicht in alle processen en afspraken die er zijn. In de risico’s en kansen, maar ook de regels en normen.
Een goed KAM-systeem helpt bedrijven bij het voldoen aan kwaliteitseisen, arbovoorschriften en milieuregelgeving.
De 3 onderdelen van KAM
#1 Kwaliteit
Als bedrijf ga je voor kwaliteit. Hoge kwaliteit zorgt voor tevreden klanten, en voor nieuwe klanten. Om de kwaliteit van je product of dienst te waarborgen, voer je kwaliteitszorg uit. Je bekijkt alle processen. Wat gaat goed, en wat kan beter? Wat zijn marktontwikkelingen en technische ontwikkelingen?
Al deze informatie gebruik je om processen te optimaliseren en je product of dienst te verbeteren. Maar zonder de mensen op de werkvloer, kom je nergens. En dat brengt ons bij de A van KAM.
#2 Arbo
Je medewerkers zijn waardevol. En daar moet je goed voor zorgen. Ze moeten veilig en gezond kunnen werken. Je moet je daarom aan regels en wetten houden, beschreven in de Arbowet. Hierin staat bijvoorbeeld dat de RI&E verplicht is. Met een RI&E breng je alle arbeidsrisico’s in kaart. Zodat je gezondheidsklachten en ongevallen zoveel mogelijk voorkomt. Je leest er meer over op www.arboportaal.nl
#3 Milieu
De derde letter, de M van Milieu, is steeds belangrijker. ’Groene’ producten of diensten zijn inmiddels de norm. Binnen KAM houd je je bezig met het zo klein mogelijk houden van jullie ecologische voetafdruk. Denk aan vragen als:
- Welke invloed heeft jullie organisatie op het klimaat?
- Wat is bijvoorbeeld de C02 uitstoot?
- Hoe is het gas- en elektraverbruik?
- Hoe gaan jullie om met gevaarlijke stoffen? En hoe doen jullie toeleveranciers dat?
- Wat kunnen jullie doen, om de invloed op het klimaat zo klein mogelijk te houden?
Waarom is KAM belangrijk?
Het belangrijkste doel van elke organisatie is een tevreden klant. Want tevreden klanten blijven klant, en zorgen voor groei. Een goed KAM-beleid helpt hierbij. Het geeft inzicht in afspraken, processen, risico’s én kansen, en wet- en regelgeving. Daardoor kun je de organisatie beter sturen.
Daarnaast zorgt het voor duidelijkheid en helderheid. Door met z’n allen aan KAM te werken, groeit het kwaliteitsbewustzijn. Iedereen weet waar hij of zij aan toe is. KAM zorgt heel kort gezegd voor:
- Een beter eindproduct of dienst
- Hogere klanttevredenheid
- Tevreden medewerkers
- Minder risico’s
- Een hogere productiviteit
- Betere naleving van wet- en regelgeving
De rol van een KAM-coördinator
Als KAM-coördinator ben je continu bezig met het verbeteren van de organisatie op het gebied van Kwaliteit, Arbo en Milieu. Jij stelt KAM-beleid op en zorgt voor de implementatie ervan. Je bent een adviseur/sparringpartner van het management. Met jouw input kan het management de organisatie bijsturen.
Als KAM-coördinator kun je te maken krijgen met de volgende vragen:
- Hoe zitten bedrijfsprocessen in elkaar?
- Wat kan er beter?
- Wat zijn de risico’s?
- Voldoen de producten en diensten aan de kwaliteitseisen?
- Zijn alle werkprocessen veilig?
- Hoe kun je milieuvriendelijker werken als bedrijf
Het beantwoorden van deze vragen doe je niet alleen. Je krijgt hierbij hulp van je collega’s en het management. Maar ook van externe professionals, zoals de bedrijfsarts of een arbodeskundige. En ook klanten denken met je mee. Als KAM-coördinator ben je hierin de spin in het web!
Wat doet een KAM-coördinator
Een KAM-coördinator heeft een gevarieerd takenpakket. Het ene moment loop je op de werkvloer, en bedenk je met collega’s een nieuwe manier van werken. Het andere moment heb je een gesprek met een auditor, of overtuig je het management van je verbeterplan.
Kort gezegd is dit een aantal van je taken:
- Analyseren en signaleren van risico’s.
- Opstellen van verbeterplannen.
- Het doen van Kwaliteitscontroles.
- Uitvoeren van RI&E’s, de Risico-Inventarisatie & -Evaluatie.
- Verkrijgen van ISO-certificeringen & contact onderhouden.
- Het maken van KAM-beleid.
- Uitvoeren (of laten uitvoeren) van interne en externe audits.
- Het KAM-managementsysteem bijhouden.
- Medewerkers en collega’s betrekken in het KAM-beleid.
- Coachen van KAM-medewerkers.
- Adviseren van en sparren met het managementteam.
Hoe ziet de werkdag van een KAM-coördinator eruit?
Een typische werkdag begint met een ronde door het bedrijf om zichtbaar te zijn voor collega’s en om input te verzamelen. Zijn er dingen die beter kunnen? Zijn er incidenten geweest? Soms maak je een foto van een gevaarlijke situatie op de werkvloer, om die later te bespreken met de leidinggevende.
- Aan de slag met je actielijst
Daarna kruip je achter de computer, en ga je aan de slag met de actielijst. Hierop staan allerlei acties die voortkomen uit audits, de RI&E, evaluaties, het klachtenregisters, het management of sales. Vervolgens analyseer je dit waaruit actiepunten komen.
- ISO-norm vertalen naar de praktijk
Zijn jullie gecertificeerd? Dan ken je de regels van de norm. Je weet waar jullie aan moeten voldoen. Bij controle (audits) laat je zien hoe jullie werken, en hoe je alles borgt. Ook belangrijk: je vertaalt de norm naar de praktijk. Wat betekent de inhoud van de norm voor de werkvloer? Dat moet voor iedereen begrijpelijk zijn.
- Je kennis up-to-date houden
Om bij te blijven, check je regelmatig het nieuws. Je bent op de hoogte van wetswijzigingen, en weet wat die betekenen voor jullie organisatie. Als lid van de KAM-klankbordgroep deel jij je kennis en ervaring met andere KAM-coördinatoren.
- KAM doe je samen!
Het mooie van het werken als KAM-coördinator, is dat je contact hebt met iedereen op de werkvloer. Van chauffeurs tot expeditiemedewerkers en van directie tot schoonmaak. KAM doe je echt sámen!
De competenties van een KAM-coördinator
Als KAM-coördinator heb je veel verantwoordelijkheid. Je hebt een groot risicogevoel, en veiligheid staat bij jou voorop. Maar er zijn meer vaardigheden die je als KAM-coördinator nodig hebt:
- Je kunt zelfstandig werken.
- Je weet anderen te motiveren en te activeren.
- Je hebt goede communicatie-skills.
- Je bent analytisch, en gaat graag op onderzoek uit.
- Je bent zelfverzekerd, en gaat altijd voor win-win.
Gratis e-book: De 5 onmisbare vaardigheden die élke KAM-coördinator nodig heeft
"(verplicht)" geeft vereiste velden aan
Hoe word je KAM-coördinator?
Om KAM-coördinator te worden heb je hbo-werk- en denkniveau nodig. Bij voorkeur een opleiding in de richting waarin je organisatie actief is.
Daarnaast is het slim een KAM-coördinator opleiding te volgen. Je krijgt dan inhoudelijk vakkennis en leert de vaardigheden die je nodig hebt. Je leert bijvoorbeeld hoe je het managementsysteem en de normen toepast. Hoe je het management overtuigt. En hoe je collega’s motiveert om veilig en verantwoord te werken.
Een KAM opleiding is niet verplicht. Sommige KAM-coördinatoren kiezen voor kwaliteitstrainingen als ISO 9001 of Interne Audit. Andere KAM’ers volgen de opleiding tot Middelbare Veiligheidskundige. Bijvoorbeeld als veiligheid een heel groot onderdeel van het werk is.
Het salaris van een KAM-coördinator
Het salaris van een KAM-coördinator varieert tussen € 3.500,- en € 5.600,- bruto per maand, afhankelijk van ervaring en locatie (bron: werkzoeken.nl, 2023).
Waar werken KAM-coördinatoren?
KAM-coördinatoren zie je terug in zowel kleine als grote organisaties. Iedere organisatie heeft namelijk te maken met kwaliteit, arbo en milieu. Hieronder zie je wat de verschillen zijn tussen KAM-coördinatoren in grote organisaties en kleine organisaties.
KAM-coördinator in een kleine organisatie
In kleine organisaties is KAM vaak een extra taak naast het gewone werk. Het nadeel hiervan is dat er soms te weinig tijd wordt besteed aan taken rondom KAM. Bij middelgrote organisaties zie je vaak een fulltime KAM-coördinator die verantwoordelijk is voor alle taken rondom kwaliteit, arbeid en milieu. Het voordeel hiervan is dat iedereen in de organisatie weet waar je terecht kan als je vragen hebt rondom KAM.
KAM-coördinator in een grote organisatie
Grote bedrijven, of bedrijven waar relatief veel hoge risico’s zijn, hebben een KAM-afdeling. Er zijn verschillende specialisten. Eén voor Kwaliteit, één voor Arbo en één voor Milieu. Daarbinnen zijn ook nog specialisaties mogelijk. Hierdoor worden alle aspecten zorgvuldig behandeld.
Wordt KAM-coördinator met V-Kam Education
Lijkt de functie KAM-coördinator jou wel wat en wil je meer informatie? Bekijk dan onze KAM-coördinator opleiding of neem contact op met onze opleidingsexperts. Zij beantwoorden graag al jouw vragen, zodat jij de juiste opleiding kiest.