“Je weet niet precies waar die stip op de horizon zit, maar het glas is halfvol”
– QHSE-professional Tessa Nijsen –
Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Tijdens de coronacrisis doen we het net even anders en spreken we met ‘oud deelnemers’ op afstand: hoe gaan zij om met de crisis, hoe beïnvloedt het hun werk als KAM? Deze maand aan het woord: Tessa Nijsen. “Het blijft soms zoeken.”
Tessa werkt als KAM-coördinator bij Wildlands Adventure Zoo in Emmen. Dat brengt nu, met de coronacrisis, nieuwe uitdagingen met zich mee. “Het effect is natuurlijk groot. We hebben een dierenpark – en hebben zoals veel andere bedrijven – te maken met het feit dat we voor de derde keer onze deuren moeten sluiten. Je bent niet direct iets wat primair nodig is, maar je kunt mensen wel iets bieden in tijden waarin er weinig kan. Het behelst veel van mijn functie en de tijd die ik heb om daar wat mee te doen.”
QHSE struggles
Volgens Tessa zijn er voor haar als QHSE-professional een aantal taken bijgekomen. “Tijdens de eerste golf was alles nog nieuw. Er moesten spullen worden aangeschaft, de route door het park moest worden bepaald. Maar je merkt hoe goed mensen eigenlijk met deze veranderingen kunnen omgaan.” En uitdagingen, die zijn er genoeg. “De trainingen en oefeningen vanuit de bhv-organisatie bijvoorbeeld. Waar doe je goed aan? We kunnen alles wel uitstellen, maar hoelang duurt dat dan? Dat zijn wel de struggles geweest waar we in het begin tegenaan liepen. We doen wat we kunnen, op de manier waarvan wij denken dat het volgens de regels is én bij ons park past. Willen we overleggen, dan benaderen we de veiligheidsregio.”
Verschil in regels
Het meest lastige vond Tessa toch wel de onduidelijkheid rondom alle regels. “In het begin wist je gewoon niet wat je moest doen. Hoe vul je de regels zo goed mogelijk in, wanneer je het nergens kunt vragen. De manier waarop de regels worden beschreven, zijn soms zo onduidelijk. Dat vond – en vind – ik af en toe wel een lastig punt. We houden contact met andere dierentuinen, maar dan merk je toch dat er in de regels wel verschil kan zitten. Hoe de veiligheidsregio een noodverordening interpreteert, is niet overal hetzelfde. Het blijft soms zoeken.”
Toch laat Tessa zich als QHSE-professional niet uit het veld slaan. “De passie die ik heb voor het park, de leuke samenwerking met collega’s. Ik denk dat we het vooral allemaal positief moeten bekijken. Je weet niet precies waar die stip op de horizon zit, maar het glas is halfvol. Wat kunnen we allemaal wel? Daar moeten we ons op focussen.”
Altijd blijven leren
Een positieve instelling, iets wat Tessa goed past. “Ik ben gewoon heel blij met de manier waarop wij het als organisatie hebben opgepakt. Er zijn altijd punten waarvan je kunt leren. Ik denk ook dat je daar altijd voor open moet blijven staan. Ook al denk je soms: ‘jongens, we doen al zo ons best’. Even proberen die emotie uit te schakelen. Puur kijken naar wat er wordt gezegd. De dingen worden niet voor niets genoemd. Probeer als leidinggevende ook vooral te kijken naar je team. Hoe gaat het eraan toe, hoe voelen de mensen zich en wat kun je doen, om dat gevoel goed te houden. Dat iedereen zich zo prettig mogelijk voelt onder de huidige condities, is heel belangrijk.”
Meer horen van Tessa? Bekijk dan hier de video, waarin zij onder andere vertelt over het belang van communicatie, haar sparringpartners en het belang van een flexibel team.
Goed om te weten: deze beelden zijn vóór de coronacrisis opgenomen.
* QHSE staat voor Quality, Health, Safety and Environment. De Engelse term voor KAM (kwaliteit, arbo en milieu).
Auteur: Michelle van der Molen – contentmarketeer V-Kam Education®