Elke maand zet V-Kam Education een nieuwe KAM-coördinator in het middelpunt om hem of haar over zijn vak te laten vertellen. Hoe ziet de toekomst van de QHSE-professional* er volgens hen uit? Tijdens de coronacrisis doen we het net even anders en spreken we met ‘oud deelnemers’ op afstand: hoe gaan zij om met de crisis, hoe beïnvloedt het hun werk als KAM? Deze maand aan het woord: Rutger Werkhoven. “Iedereen zo goed en tijdig mogelijk informeren, dat was mijn grootste uitdaging.”
Rutger werkt als KAM-coördinator voor facilitaire dienstverlener NIVO. Het bedrijf levert schoonmaakdiensten, specialistische reiniging van bedrijfspanden, maar doet ook aan calimiteitenreiniging. Dat brengt nu, met de coronacrisis, nieuwe uitdagingen met zich mee. “Vanuit mijn rol als KAM heb ik ervoor moeten zorgen dat wij onze medewerkers blijven informeren: hoe kunnen zij veilig en gezond hun werkzaamheden blijven uitvoeren. De grootste uitdaging in het begin was dan ook het dagelijks inspelen op de ontwikkelingen die er plaatsvonden en de richtlijnen die ons werden opgelegd. Dat zorgde soms voor een ietwat onzekere situatie.”
KAM als vraagbaak
Rutger fungeerde vanuit zijn functie vooral in het begin van de crisis als vraagbaak voor de medewerkers. “Hoe kan ik mijn werkzaamheden veilig blijven uitvoeren? Kan ik gewoon naar de werkplek toe? We hebben voor een aantal praktische oplossingen gezorgd. In de busjes van onze specialistische medewerkers zijn tussenschoten aangebracht, van plexiglas. Daarnaast hebben we medewerkers op een visuele manier laten zien hoe ze hun werkzaamheden kunnen blijven uitvoeren. Met instructievideo’s; hoe was je je handen op de goede manier, hoe voer je de reiniging uit, heb extra aandacht voor contactpunten zoals een deurklink of toetsenbord. Iedereen zo goed en tijdig mogelijk informeren, dat was vanuit mijn rol als KAM-coördinator de grootste uitdaging.”
Drie pijlers
Vanuit zijn rol als KAM heeft Rutger natuurlijk niet alleen een informerende rol. Ook de adviserende en controlerende rol van de QHSE-specialist worden nu tijdelijk anders ingevuld. “Binnen mijn functie heb ik met drie pijlers te maken. Onze eigen medewerkers, waarbij je als KAM een belangrijke adviserende en controlerende rol hebt, om te kijken of iedereen veilig en gezond aan het werk kan gaan. Het wegnemen van de angst en het laten zien van de risico’s en maatregelen die de medewerkers zelf kunnen nemen, is een belangrijke pijler geweest. Daarnaast moet ik ook de managers blijven informeren, die veel op pad gaan. Zodat zij de meest actuele informatie rondom de arbeidsomstandigheden kennen, waarmee hun medewerkers te maken hebben. En uiteindelijk – in de laatste fase – de opdrachtgevers zelf. Door het aanbieden van extra diensten, zoals de desinfectiezuilen die we op dit moment verkopen. Informatie bieden over onze organisatie en wat wij voor hen kunnen betekenen in deze tijd.”
Waardevolle input
Naast dat de coronacrisis Rutger voor grote uitdagingen stelt, ziet hij in deze tijd ook zeker kansen liggen. “De toolbox-meetings, die we normaal klassikaal doen, kunnen we nu ook online bieden. Je merkt dat medewerkers iets sneller geneigd zijn om input te geven over zaken waar zij tegenaan lopen. Terwijl ze dat normaal gesproken, in een andere groepssetting, toch minder snel zouden doen. In die zin levert het extra waardevolle input op. Dat wil je graag: informatie van de werkvloer halen bij de mensen die deze werkzaamheden dagelijks uitvoeren. Een mooie ontwikkeling, die we in de toekomst graag willen voortzetten.”
Meer horen van Rutger? Bekijk dan hier de video, waarin hij onder andere vertelt over de bedrijfscontinuïteit, de uitdaging om medewerkers scherp te houden tijdens het versoepelen van de maatregelen en de maatregelen die Rutger hiervoor zelf in het leven heeft geroepen.
* QHSE staat voor Quality, Health, Safety and Environment. De Engelse term voor KAM (kwaliteit, arbo en milieu).
Auteur: Michelle van der Molen – contentmarketeer V-Kam Education®